De marketingwereld is groot. Er zijn vele manieren om klanten te bereiken, via de tv, radio, billboards en het internet. Vooral op het internet is de marketing groot geworden door de digitale transformatie waarin wij ons allen bevinden. Het is belangrijk om met marketing klanten en klanten te binden. Hier komt CRM aan te pas. Wij willen de ‘Customer Relationship Management’ betekenis uitleggen. Klantrelatiebeheer voor iedereen bedrijfHet onderhouden van klantcontacten en het optimaliseren van de contactmoment is precies waar klantrelatiebeheer voor staat. De afkorting ‘CRM’ staat voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. In de kern bestaat CRM uit twee kanten:
Vaak als er over CRM wordt gesproken, gaat het over een CRM-systeem. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem functioneert als een soort centrale database voor alle belangrijke klantgegevens en dergelijk informatie. Hierdoor krijgen organisaties meer en beter inzicht in hun eigen klanten. Voordelen CRMEr zijn veel voordelen die hangen aan een CRM-systeem. Hoewel sommige voordelen zich kort na de implementatie voordoen, komen andere alleen voor bij langdurig gebruik van het systeem: Overzichtelijk contactbeheerDoor de centrale oriëntatie van het CRM-systeem zijn alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk. Geoptimaliseerde verkoopprocessen en verkoopkansenMet CRM worden potentiële verkoopkansen snel worden geïdentificeerd. Door middel van een softwarematige analyses van de verkoopprocessen is het voor bedrijven mogelijk om deze continu te optimaliseren. Gepersonaliseerde marketing(campagnes)Alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM beheerd. Zo kan geslacht, klikgedrag of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Een blik op een leverancierEen van de leveranciers in de CRM-markt is Alexion software. Alexion CRM is gebruikersvriendelijke en zeer complete CRM-softwaresysteem, speciaal ontwikkeld voor starters, ZZP’ers en de kleine(re) MKB’ers. Met Alexion CRM kunnen adres- en communicatiegegevens, informatie, kenmerken, notities en documenten aangemaakt en vastgelegd worden van Organisaties, (Contact)personen en Projecten. |